vrijdag 14 mei 2010

Volkssoevereiniteit in vroeg moderne tijden

Het 3e college alweer, de stappen die we in de tijd maken gaan toch al weer aardig snel. En burgerschap gaat van een cirkel tot een driehoek tot een vierkant. Leuk om te zien hoe burgerschap zo van vorm kan veranderen. De periode die we deze college hebben gehad zet het volk centraal neer. En dit is niet zomaar een ontwikkeling, hier hebben een aantal wijsheren goed over na zitten denken bij een heerlijk smeulend haardvuur. Een daarvan kwam uit Engeland, meneer Locke. Als je gedachtegoed de basis is voor de declaration of independence heb je toch blijkbaar zeer goede ideeen voortgebracht. Toch komen de grootsten uit Frankrijk. Geen toeval lijkt me, aangezien ze daar een koning met een maillot op de troon hebben gehad, daar ga je toch wel over nadenken. De hersens van meneer Rousseau begonnen te ratelen en zijn idee van volkssoevereiniteit was revolutionair en zeer gewild. Polen was zeer instabiel in die tijd en vroeg zelfs hulp van meneer Rousseau. Ik ben ook blij dat de landen in Europa inzagen dat het volk meer macht zou moeten krijgen en dat het absolutisme meer ingedamd zou moeten worden. Het volk moest de Derde stand worden vond meneer Sieyes, voor mijn part promoveren ze nog een stand hoger. Deze drie heren die ik hier genoemd heb hebben dus een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan het concept van burgerschap. Ik vind het niet zo raar dat ze vertrouwen hebben in de burgers van een natie, het is tenminste de basis van een natie. Zonder burgers heb je geen natie. Burgers heb je nodig. Om af te sluiten met een citaat uit de declaration of independence wat ik een hele mooie zin vind: ''We, the people"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten