vrijdag 28 mei 2010

Kijken naar verschillen

Deze week hadden kregen we 3 visies hoe je in een natie kan kijken. Je kan zowel horizontaal als verticaal als diagonaal kijken. Elke manier van kijken is belangrijk. Kijk je bijvoorbeeld horizontaal dan zul je verschillen herkennen. Waarom zijn wij Nederlanders zo gek van oranje en anderen niet. Waarom worden wij wereldkampioen en anderen niet? Ik draaf nu een beetje door, maar bij deze horizontale kijk, kijk je dus waarin je verschilt met een andere natie. In mijn optiek een redelijk pessimistische kijk. Omdat Nederlanders nogal kritisch kijken, en de mens van nature geneigd is om naar alleen negatieve verschillen te kijken.

Kijk je naar de verticale lijn, dan speelt traditie een heel belangrijke rol. Want wie eet er nu geen oliebollen met oud en nieuw. Je kijkt dus naar alle positieve tradities vanuit de samenleving. In mijn ogen een stuk beter dan een horizontale kijk.

Kijk je diagonaal dan zegt dat, dat je behoefte hebt aan een eigen taal en overheid. De burger mag niet vreemd zijn. Belangrijke speerpunten hier zijn golbalisering, Europa en een multi-culturele samenleving. Lastig zou je zeggen, en toch gebeurt het wel automatisch bij de mens en zal het van elke kijk wat mee nemen denk ik.

Bijvoorbeeld. ''Hey, in Duitsland dragen ze lederhosen, wij dragen oranje kleding. Wij hebben de kleur oranje die ik heel mooi vind, alleen versta ik mijn buurman niet als hij Fries spreekt.''

En voor alle mensen die dit nogal letterlijk opvatten. Ik ben niet oranjegezind hoor, en die horizontale, verticale en diagonale kijk hebben niets met Hans Anders te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten